sâmbătă, 7 august 2010

Eduard Ovidiu Ohanesian: Cine taie frunze verzi la EXPO 2010 Shanghai?




Subsecretarul de stat Naghi Ferdinand – de la contrabandă la diplomaţie
articol de
Eduard Ovidiu Ohanesian

Scandalul brandului de ţară copiat de pe net, frunzuliţa verde pentru care s-a plătit o sumă colosală, a încins spiritele în politica locală. Deşi frauda este evidentă, se întrevăd puţine şanse de pedepsire a vinovaţilor. Atât timp cât clientela puterii şi-a înfipt reprezentanţii în ministerul de resort, dar şi în Ministerul Afacerilor Externe, reprezentarea României rămâne o chestiune de fami(g)lie. Biografia celui care a organizat EXPO 2010 Shanghai din partea MAE, ridică tot atâtea semne de întrebare ca şi frunzuliţa Elenei Udrea. Cine este personajul? Este fiul unui mare nomenclaturist comunist, nu are studii de drept, juridice sau în diplomaţie şi totuşi reprezintă România ca organizator de târguri internaţionale. Este vorba despre subsecretarul de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Externe Ferdinand Naghi. Presa locală şi centrală a semnalat de-a lungul timpului numeroase “nereguli” la adresa sa, privind modalităţile de reprezentare începând cu expoziţia mondială din Japonia AICHI 2005, ba chiar că ar fi amestecat, alături de soţia – fostă şefă în vama Petea, în trafic de autoturisme, combustibili şi multe altele. Subsecretarul de stat neagă toate acuzele. Recent, în Senatul României a fost formulată o interpelare la adresa şefului MAE, prin care cere verificarea modului în care Naghi a ajuns la externe, responsabil cu pavilionul României la Shanghai fără a avea nicio pregătire în domeniu. Nu s-a primit nici în ziua de astăzi vreun răspuns. Pentru lămuriri, vă prezentăm în continuare interpelarea senatorului PSD Valer Marian către ministrul de externe, cît şi un scurt interviu cu Ferdinand Naghi.


GRUPUL PARLAMENTAR PSD+PC

Senator: VALER MARIAN
Circumscripţia electorală: SATU MARE
Colegiul electoral: 1
Grupul parlamentar: PSD+PC
Adresată: DOMNULUI MINISTRU AL AFACERILOR EXTERNE, TEODOR BACONSCHI

Şedinţa Senatului din 31.05.2010

Obiectul interpelării: Criteriile de numire în funcţie a unui subsecretar de stat

Alegătorii din judeţul Satu Mare au aflat cu stupefacţie că numitul Nagy Ferdinand, originar din municipiul Satu Mare, ocupă funcţia de subsecretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe şi că a fost desemnat responsabil pentru pavilionul României la expoziţia universală deschisă recent la Shanghai (China).
Investirea numitului Nagy Ferdinand cu o asemenea funcţie a stârnit semne de întrebare şi de nemulţumire, pentru următoarele motive:
1. Numitul Nagy Ferdinand este fiul unui fost înalt nomenclaturist comunist şi a fost un profitor al regimului comunist. Tatăl lui Nagy Ferdinand a fost prim-secretar PCR al judeţului Covasna în anii ’70 şi secretar de stat în Ministerul Agriculturii în anii ’80. Nagy Ferdinand a fost unul din ultimii profitori ai regimului ceauşist, primind în cursul anului 1989, după absolvirea facultăţii, o casă cu 5 camere şi dependinţe în municipiul Satu Mare, deşi aveau prioritate mii de solicitanţi, în condiţiile în care nu era căsătorit, nu avea copii şi avea posibilitatea să locuiască cu părinţii.
2. Numitul Nagy Ferdinand nu are pregătirea şi experienţa corespunzătoare pentru ocuparea unei asemenea funcţii în Ministerul Afacerilor Externe. Susnumitul nu a absolvit studii în domeniul diplomaţiei sau al dreptului, fiind licenţiat în arhitectură, pe care nu a profesat-o decât în anii de stagiatură.
3. În anul 2006, susnumitul a fost eliberat din funcţia de secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe, în care a fost numit în timpul guvernării Adrian Năstase, pentru activitate necorespunzătoare. În perioada respectivă, Nagy Ferdinand a fost acuzat în presa centrală că, în calitate de responsabil pentru pavilionul României la expoziţia universală de la Tokyo (Japonia), a promovat cultura şi produsele culinare maghiare în detrimentul celor româneşti.
4. Numitul Nagy Ferdinand a fost subiectul mai multor articole de presă, în care a fost acuzat că după Revoluţie s-a ocupat cu contrabanda cu maşini aduse din Occident şi de benzină dusă în Ungaria, profitând de faptul că soţia sa Nagy Cornelia a fost angajată şi şefă a Vămii Petea din judeţul Satu Mare (situată la frontiera cu Ungaria). În acest scop, familia Nagy şi-a construit o staţie de benzină lângă Vama Petea. La eliberarea din funcţie a soţiei sale, au fost găsite documente care atestau că numitul Nagy Ferdinand a importat prin Vama Petea peste 100 de autoturisme fără taxe vamale.
Având în vedere aspectele semnalate, vă solicit să-mi comunicaţi care au fost criteriile de competenţă (pregătire, experienţă ş.a.) şi de probitate care au stat la baza numirii numitului Nagy Ferdinand în funcţia de subsecretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe, precum şi de ce venituri (salariu, sporuri, prime) a beneficiat în această funcţie.

Solicit răspuns scris şi verbal.


Senator
Valer Marian






Picat în MAE din neant face imaginea României peste hotare

Naghi Ferdinand, grad- arhitect ORNISS, nivel- Strict Secret de Importanţă Deosebită

- Reporter: Cât costă participarea românească, în speţă pavilionul ţării noastre şi evenimentele organizate cu a ceastă ocazie la Epoziţia Internaţională de la Shanghai?

- Naghi Ferdinand : În 2008 când s-a aprobat prin hotărâre de guvern participarea la acest eveniment s-a stabilit un cuantum bugetar şi proiectul a fost asimilat cu un proiect cu finanţare multianuală. Deci am avut buget pentru 2009, credite bugetare şi credit de angajament pentru 2010. Practic finanţarea a început din 2009 şi a fost aprobată prin legea bugetului, bugetul aferent programului respectiv şi în 2010 la fel prin legea bugetului. Suma se ridică la 27 de milioane de lei. Din care pavilionul României a costat 2.440.000, ceea ce a inclus proiectarea, execuţia şi demolarea pavilionului. Proiectul a fost executat în baza unui concept al unui arhitect român care a câştigat o bursă de idei.

- S-a făcut o licitaţie deschisă pentru atribuirea proiectului?

- Da. S-a făcut licitaţie deschisă. Au participat şapte firme din China pentru că condiţiile impuse de organizatori prin regulamentele interne stipulau ca firmele participante să aibe toate autorizaţiile necesare pentru a exercita pe teritoriul Chinei dreptul de proiectare şi bineînţeles autorizaţiile aferente dreptului de a construi pe teritoriul Chinei. Pe cale de consecinţă s-au înscris doar acele firme care au indeplinit prevederile din caietul de sarcini, respectiv să deţină toate aceste autorizaţii.

- Cine a câştigat în cele din urmă?


- O firmă din China care se numeşte Jong Yuan Construction Company Limited. Toate informaţiile sunt publice pe site-ul ministerului, inclusiv licitaţia care a fost publicată în sistemul electronic de achiziţii publice.

- Deci la construcţia pavilionului nu a participat nici o componentă românească.

- Nu.

- A cui a fost ideea formei pavilionului un măr verde?

- A fost o bursă de idei organizată în 2008. Au fost 42 de proiecte depuse şi comisia de organizare a decis acest ca proiect să câştige. Proiectul aparţine arhitectei Andrea Rotaru şi oferta a fost depusă prin M&C Communication Company. Ei au fost declaraţi câştigători ai Bursei de Idei şi pe baza acestui concept, firma chinezească a trebuit să transforme conceptual într-un proiect de execuţie. Au fost destule discuţii vizavi de proiect şi este bine să explicăm procedurile.

- Aveţi pregătire în arhitectură?

- Eu sunt arhitect. Am profesat la Institutul Judeţean de Proiectări Satu Mare în perioada 1986-1990 şi pe urmă 3-4 ani în cadrul unei firme private.

- Şi cum aţi ajuns în MAE?

- E al doilea proiect pe care-l fac vizavi de expoziţiile mondiale. Am fost desemnat în 2003, având background pregătirea în arhitectură, să mă ocup de Expoziţia Mondială din Japonia AICHI 2005.

- Cât a costat proiectul participării româneşti la AICHI?

- Proiectul din Japonia, la momentul respectiv, am avut 299 de miliarde lei vechi disponibili şi s-au cheltuit în acel moment în jur de 7 milioane de dolari. Dacă bine ţin minte. Tot aşa un proiect cu finanţare multianuală. Au fost alocaţi bani din credite bugetare şi credite de angajament. Aceste evenimente, expoziţii mondiale se organizează sub egida Biroului Internaţional pentru Expoziţii cu sediul la Paris, o organizaţie mondială la care România este membru fondator din 1928. Evenimente respective reprezentând acţiuni de diplomaţie publică.

- V-am întrebat despre carieră pentru că de obicei în MAE sunt promovate persoane cu studii juridice, drept şi diplomaţie.

- Este un alt tip de eveniment şi bineînţeles, nu numai faptul că sunt arhitect, dar am probabil şi unele aptitudini manageriale şi a contat faptul că eram destul de întârziaţi în acel moment şi trebuia cineva să-şi asume responsabilitatea că într-o perioadă foarte scurtă poate să pregătească participarea la un nivel acceptabil. Şi AICHI a fost chiar un succes pentru România şi la fel va fi şi Shanghai.

- Aţi făcut parte din vreun partid politic sau aţi participat la vreo campanie electorală?

- Nu sunt angajat politic. Nici n-am făcut vreodată campanie politică pentru cineva.
În Ministerul de Externe nu prea sunt în acest moment din conducere, în afară de ministru care nu este nici el politic, nu avem la nivel de secretar de stat sau subsecretar de stat angajaţi politic.

- Să trecem puţin la ce spune presa despre dumneavoastră. Am găsit în unele ziare acuze extrem de dure la adresa dumneavoastră, că aţi făcut trafic cu maşini furate în perioada ’90-’96, când soţia dvs., Cornelia, era şefă la vama Petea. Este vorba despre o listă cu cel puţin 100 de maşini care vi s-au pus în cârcă. Ce părere aveţi?

- Niciodată nu am avut nicio tangenţă cu astfel de fapte.

- Minte presa, este vreo chestiune politică la mijloc? Ce sa întâmplă?

- Nu mi-am dat seama de ce au fost aceste acuzaţii în presa locală. De fapt, sunt în proces cu ziarul respectiv. Am solicitat să lămurească şi să aducă dovezi în sensul celor afirmate pentru că acolo a fost vorba despre mai multe acuzaţii. Şi eu cred că aceste acuzaţii au rezultat din faptul că eu eram la un moment dat secretar general la ministerul pentru IMM-uri, unde ministru era Ovidiu Silaghi care e implicat politic şi bineînţeles era într-o bătălie politică cu spectrul politic din Satu Mare. La un moment dat am fost acuzat că vreau să candidez , că vreu să fac nu ştiu ce. N-am, nici măcar nu am relaţii proaste din spectrul politic din Satu Mare. Eu sunt plecat de 10 ani de acolo.

- E curios, la astfel de acuzaţii dure, nu am văzut o reacţie din partea dumneavoastră.

- N-am la ce să reacţionez la asemenea alegaţii, decât solicitând prin instanţă ori retractarea, ori prezentarea de dovezi vizavi de implicarea mea în orice fel de acţiuni care contravin legii. Eu chiar sunt victima unui furt de maşini.


- Şi aţi fost la IMM-uri?

- Da. De fapt proiectul de participare la evenimentul de la Shanghai a venit de pe vremea în care eram secretar general la IMM-uri. Noi aveam sediul pe Calea Victoriei, ei au sediul pe Câmpineanu. Departamentul, bineînţeles, intra în componenţa Ministerului pentru IMM-uri iar eu în calitate de secretar general pe domeniile pe care le coordonam aveam contacte cu departamentul respectiv. Cât am stat eu un an şi jumătate, am reuşit să ... . Ministerul era unul nou înfiinţat, iar Ovidiu Silaghi a reuşit să dea o coerenţă acestei instituţii.

- Am discutat şi cu alţi miniştri, pentru că Departamentul de Comerţ Exterior a fost pe la mai multe ministere. Unii dintre ei au evitat să comenteze, alţii au spus că nu puteau să se atingă de departament pentru că angajaţii de acolo aveau un statut special.

- În afară de faptul că orice plecare la post se făcea pe baza unui concurs, cu subiecte vizavi de ţara în care trebuia să plece, cu aptitudini de limbă, alte interferenţe eu nu am avut cu cei de la comerţ exterior.

- Aţi avut împreună cu tatăl dvs. o staţie de benzină lângă vama Petea? Sunteţi acuzat în presă că aţi fi făcut trafic cu benzină în şi din Ungaria.

- Deci firma deţine o staţie de benzină. Eu sunt acţionar la firma respectivă. Apare şi în declaraţiile de avere. O benzinărie are rolul de a vinde combustibil. Nimeni nu poate selecta cui vinde şi cât vinde. Trafic..., a fost comerţ cu produse petroliere.

- Dar despre legăturile cu un preot romano-catolic ? Aţi intrat în vizorul SRI că aţi fi trecut prin vamă un preot romano-catolic acesta fiind suspectat în timpul alegerilor că aducea bani din Ungaria unor organizaţii secuieşti.

- N-am ce să comentez. Eu sunt de religie romano-catolică, am avut legături cu preoţi, inclusiv cu episcopul romano-catolic de Satu Mare. În rest sunt aberaţii şi cred că nu merită comentate atât timp cât am aviz ORNISS.

- Aveţi certificat ORNISS?


- Cum să nu. Este obligatoriu. N-aş fi putut să ocup această funcţie dacă nu aveam aviz ORNISS. Şi am ORNISS pentru acces la informaţii SSID (Strict Secret de Importanţă Deosebită). Deci nu cred că asemenea alegaţii pot fi comentate sau luate în seamă. Nici nu mă cobor să comentez asemenea lucruri. Eu mă aşteptam să mă întrebaţi de acuzaţiile din Parlament din 2005, când am fost acuzat că am promovat interesele Ungariei în Japonia.

- Chiar de aceste lucruri vă acuză Vadim Tudor... . Voiam să ştiu cum comentaţi această acuză gravă. Pe banii statului român, aţi fi făcut o chestie de genul ăsta.


- Doamna Olguţa Vasilescu. Deci eu m-am prezentat în faţa Parlamentului pentru că la momentul respectiv a fost interpelat ministrul Afacerilor Externe. M-a delegat să susţin în Parlament şi bineînţeles că toate aceste acuzaţii au fost demontate. Mai mult decât atât, la momentul respectiv la solicitarea partidului România Mare inclusiv un raport de activitate pe cele 6 luni de zile din Japonia. Cu materialele promoţionale, cu evenimentele culturale care s-au desfăşurat pe perioada celor 6 luni de zile. A fost o aberaţie. Toată lumea şi-a dat seama că este... . La aceste evenimente gen expoziţii mondiale nu participă firme, participă ţări. Iar în cadrul pavilioanelor ţărilor respective pot fi organizate mai multe evenimente. Noi avem structurat pavilionul în aşa fel încât vom avea şi de data acesta evenimente culturale. Bineînţeles că vom încerca să aducem la aceste evenimente, reprezentanţi ai tuturor minorităţilor din ţară, pentru că patrimoniul cultural al minorităţilor face parte din patrimoniul cultural naţional. Şi pe lângă elementele culturale şi alte activităţi, vom avea o componentă puternică de promovare economică. Asta înseamnă că împreună cu Ministerul Economiei şi Comerţului şi mediul de afaceri, punem la punct un program comprehensiv de promovare economică, care constă din : Forumuri economice la care vor fi invitaţi oameni de afaceri din China fără pe domenii de interes. Bineînţeles , vom organiza şi evenimente de promovare comerciale cu participarea firmelor care doresc acest lucru.

- Din câte am observat, jurnaliştii s-au legat de contactele cu maghiarimea pentru faptul că tatăl dumneavoastră ar fi fost primsecretar PCR în Covasna. Dânsul a fost şi adjunctul ministrului Angelo Miculescu, socrul lui Adrian Năstase?


- Nu. Nu a fost adjunctul lui Miculescu, acesta a fost ministru secretar de stat la Ministerul agriculturii.

- Sunteţi ofiţer al Serviciului de Informaţii Externe?

- Nu. Singurul grad pe care-l am este acela de arhitect. Arhitect în civilie pentru că am terminat Institutul de Arhitectură Ion Mincu. Am gradul de sublocotenent în rezervă datorită faptului că am făcut şi eu armata cum o fac toţi.

- V-am întrebat pentru că la un moment dat aţi fost secretar de stat şi este de notorietate că în MAE nu se ajunge în această funcţie fără avizul sau apartenenţa la SIE.

- Nu. Uite că eu am ajuns fără să am niciun fel de legături nici cu Serviciul de Informaţii Externe, nici cu Serviciul Român de Informaţii. Sunt un tehnocrat, am făcut şi fac acest proiect pentru că-l consider foarte important pentru promovarea României. Nu am nici o implicaţie politică. Nu se promovează niciun partid politic, se promovează România. Acesta este cel mai important mesaj. Şi faptul că fiecare partid politic a înţeles, inclusiv prin faptul că în Parlament s-a aprobat bugetul pentru acest eveniment, denotă faptul că politica externă a României nu este influenţată politic. Interesul naţional este unul singur.